Zpracování mezd

16.12.2011 15:32

 

Zpracování mezd je proces, který je součástí každého podniku. Je vždy nutností vlastníka podniku posoudit formu a rozsah zpracování mezd, aby vše fungovalo tak, jak má. Za zpracování celé mzdové agendy nese nejčastěji odpovědnost mzdová účetní nebo vedoucí mzdové účtárny. Zpracování mezd se opakuje v každém mzdovém období, tzn. v každém kalendářním měsíci. 
 

Obsah zpracování mezd

Zpracování mezd zahrnuje vyúčtování, jehož obsahem jsou informace o hrubé odměně ze závislé činnosti zaměstnanců, zálohová srážka na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti, pojistné, nárok na dávky sociálního a nemocenského pojištění, ostatní srážky a částka k výplatě. Toto vše je vyobrazeno na výplatní listině zaměstnance.  
 

Fenomén moderního zpracování účetnictví

Pro zpracování účetnictví si mnohé firmy pořizují software, počítače se stávají moderním nástrojem k vykonávání mzdové a účetní činnosti. Výhodou moderní výpočetní techniky je rychlost zpracování dat, protože čas jsou pro firmu peníze. I přesto by měl mít podnik na paměti, že výborná znalost zpracování účetnictví je vždy nezbytná.

 

Zpracování mezd v podniku

Každá účetní jednotka má povinnost vedení účetnictví, jehož součástí často bývá mzdové účetnictví včetně zpracování mezd. Pokud dochází ke zpracování mezd přímo v podniku, výhodou je rychlá informovanost vlastníků podniku, spolupracovníků nebo okolních subjektů, které se mohou o informace týkající se zpracování mezd zajímat. 
 

Mzdový referent

Někdy může podnik zaměstnávat mzdového referenta, jehož hlavní náplní práce je připravovat podklady pro zpracování mezd a zajišťovat odborné agendy z oblasti odměňování zaměstnanců. Může také vypomáhat ve mzdové účtárně při zpracováním mezd či komunikaci s úřady. Stejně tak je povinností dobrá informovanost legislativních předpisů v oblasti mezd.   
 

Externí zpracování mzdového účetnictví


Vedení a zpracování mezd požaduje značné znalosti účetních a daňových předpisů. Proto se často pro podniky zdá být finančně výhodnější najmout si externí účetní, která za spolupráce podniku může účetnictví zpracovávat ze své kanceláře. Podstatnou výhodou pro podnik jsou úspory vyplývající ze soustavného školení mzdových účetních. Tento systém externího zpracování mezd a účetnictví je výhodný zejména pro menší podniky, kteří nechtějí mít zbytečné starosti navíc a soustředit se pouze na chod své firmy.


Outsourcing v činnosti zpracování mezd


Pokud podnik využije cizí firmu či osobu, která bude zpracování mezd provádět za jistou úplatu, lze využít moderní zpracování mezd online, tedy přes internet. Podnik tak bude okamžitě informován v oblasti zpracování mezd, sníží provozní náklady firmy a může soustředit více aktivit na hlavní předmět činnosti a posílit tak svou flexibilitu. Také MF - Servis poskytuje dle vašich požadavků veškeré své služby online!

 

Zpět