Účetní doklady
16.12.2011 15:31
Pro každou účetní operaci je možné provést zápis pouze na základě účetního dokladu. Účetní doklad je originální písemnost, která zajišťuje průkaznost, pravdivost, úplnost, včasnost, viditelnost a čitelnost účetnictví. Zásady dokladovosti musí být dodržovány jak ve vedení jednoduchého účetnictví tak ve vedení podvojného účetnictví, stejně tak jako forma a náležitosti všech účetních dokladů.
Náležitosti účetních dokladů
Každý účetní doklad podkládající účetní zápis má zákonem předepsané náležitosti, které musí obsahovat:
- Označení účetního dokladu
- Obsah účetního případu a jeho účastníky
- Peněžní částku nebo informaci o ceně za měrnou jednotku a vyjádření množství
- Okamžik vyhotovení účetního dokladu
- Okamžik uskutečnění účetního případu
- Podpisový záznam
Účetní doklad musí být vyhotoven účetní jednotkou bezodkladně a to buď pracovníkem pracoviště, nebo samotným podnikatelem.
Oběh účetních dokladů
Aby došlo k co nejrychlejšímu zpracování účetních dokladů, je vhodné sestavit si plán oběhu účetních dokladů dle potřeb podniku.
Základní fáze oběhu účetních dokladů jsou:
- Vyhotovení účetních dokladů
- Přezkoušení účetních dokladů
- Zaúčtování účetních dokladů
- Úschova účetních dokladů
Vyhotovení účetních dokladů
Účetní doklady jsou vyhotoveny účetní jednotkou v každém případě vzniku skutečnosti, která je předmětem účetnictví.
Přezkoušení účetních dokladů
Přezkoušení účetních dokladů se děje z hlediska věcného, kdy se ověřuje souhlas účetního dokladu se skutečností, cena a počáteční kontrola. A také z hlediska formálního, kdy se kontroluje, zda jsou dodrženy předepsané náležitosti. Špatné doklady se vracejí jejich zhotoviteli.
Zaúčtování účetních dokladů
Součástí samotného zaúčtování je příprava účetních dokladů k zaúčtování, kdy se účetní doklady nejprve roztřídí, očíslují a opatří se účtovacím předpisem. Teprve potom proběhne samotné zaúčtování účetních dokladů do účetních knih.
Úschova účetních dokladů
Zákon o účetnictví stanoví minimální dobu úschovy účetních dokladů a písemností. Teprve po uplynutí archivační doby smí podnik doklady skartovat. Fakt úschovy musí být respektován a proto zmizení nebo účtování bez účetních dokladů může být pokutováno státem.
———
Zpět